کندی و لغزش دستانتان را جدی بگیرید!

ایسنا/ کرمانشاه یک متخصص مغز و اعصاب در تشریح علائم پارکینسون گفت: افراد بالای 50 سال باید هرگونه کندی در حرکت و لیز خوردن دست ها را جدی بگیرند.

به مناسبت روز جهانی پارکینسون (13 آوریل) در گفت وگو با ایسنا، دکتر. پیام محمدی از «پارکینسون» به عنوان یک بیماری شایع عصبی یاد کرد و افزود: در این بیماری نورون ها به دلایل نامعلومی از بین می روند. علائم و عوارض بیماری.

وی افزود: در این بیماری به طور دقیق تر، نورون های مربوط به محل تولید دوپامین در مغز از بین رفته و سطح دوپامین کاهش می یابد و همین کاهش سطح دوپامین باعث بروز بیماری می شود.

محمدی با اشاره به سه علامت اصلی بالینی برای تشخیص این بیماری، گفت: در اغلب موارد این بیماری حرکات بیمار کند یا سفت می شود و یا بیمار در حالت استراحت لیز می خورد.

وی افزود: اگر دو علامت از این سه علامت در بیمار ظاهر شود، بیماری پارکینسون وی تقریباً قطعی است.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: هنوز دقیقاً مشخص نیست که چرا نورون ها در این بیماری آسیب می بینند، اما تحقیقات نشان داده است که برخی از سموم در این زمینه تاثیر دارند.

وی افزود: طبق تحقیقات انجام شده استرس نیز در این زمینه دخیل است و ژنتیک تا حدودی موثر است اما هنوز علت قطعی در این زمینه وجود ندارد.

محمدی با اشاره به بروز این بیماری از سن 50 سالگی گفت: ابتلا به این بیماری قبل از 40 سالگی غیر معمول است و به ندرت قبل از 20 سالگی بروز می کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، پارکینسون را یک بیماری پیش رونده عنوان کرد و افزود: متاسفانه اگر بیماری وجود داشته باشد، درمان قطعی ندارد و تنها با مصرف دارو می توان علائم شما را بهبود بخشید.

محمدی موفقیت در کنترل کافی علائم را منوط به تشخیص زودهنگام دانست و افزود: به طور معمول بیمارانی که در مراحل اولیه بیماری هستند بهترین پاسخ را به درمان می دهند.

وی گفت: در بیماری پارکینسون داروهای مولد دوپامین تجویز می شود که فقط می تواند علائم بیماری را کنترل کند.

محمدی گفت: با مصرف این داروها عملا علائم بیماری کنترل می شود و فرد بیمار می تواند زندگی عادی داشته باشد.

این متخصص مغز و اعصاب از همه افراد بالای 50 سال خواست به محض مشاهده علائم این بیماری از جمله کندی حرکت و لیز خوردن دست ها به پزشک مراجعه کنند.