نمایندگان «بر سر گرانی خطوط هوایی گریه کردند» کجا رفتند؟

[ad_1]

افزایش قیمت کالاها و خدمات در سال های اخیر به داستانی غم انگیز تبدیل شده است که مدت هاست ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، افزایش قیمت بلیت هواپیما حکایت ماه های اخیر نیست، بلکه عمری طولانی برای ولیعهد است. ناگفته نماند قبل از تولد این ویروس منحوس، شرکت های هواپیمایی در این عرصه رقابت بیکار ننشستند و با استناد به اعمال تحریم ها و افزایش قیمت دلار، قیمت بلیت را افزایش دادند. اما با شیوع ویروس کرونا، خطوط هوایی مانند سایر بخش‌های خدماتی با محدودیت‌هایی مواجه شدند که بر درآمد آنها تأثیر گذاشت.

ستاد ملی کرونا، خطوط هوایی را ملزم کرد تا از 60 درصد ظرفیت هواپیما برای حفظ فاصله اجتماعی بین مسافران استفاده کنند. پس از مدتی بالاخره شرکت های هواپیمایی با اجرای این دستورالعمل موافقت کردند اما چک های خود را نیز با نرخ روز نقد کردند. علیرغم محدودیت های کرونا که تمامی بخش های خدماتی و تجاری کشور را تحت تاثیر قرار داده، شرکت های هواپیمایی به این بهانه دست زدند و بار دیگر قیمت پروازها را افزایش دادند.

این رفتار شرکت های هواپیمایی مورد انتقاد اقشار مختلف جامعه قرار گرفت و پای نمایندگان مجلس را باز کرد. اعضای کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از گرانی شرکت های هواپیمایی به صراحت اعلام کردند که رعایت دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا نباید بهانه ای برای افزایش قیمت ها باشد و قول پیگیری این موضوع را دادند. اشاره به صحبت های نمایندگان مجلس با ایسنا خالی از لطف نیست.

نمایندگان چه گفتند؟

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس ورشکستگی سازمان هواپیمایی کشوری و معاونت آن از وزارت راه و شهرسازی را مهم ترین عامل رشد بی رویه قیمت بلیت هواپیما دانست و نوید ورود جدی تری کمیسیون عمران به این موضوع را داد.

صدیف بدری نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شد وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون، وزارت راه و شهرسازی باید قیمت بلیت هواپیما را تعیین کند اما اکنون شاهد این ضعف در نظارت وزارت راه و شهرسازی هستیم.

اسماعیل حسین زهی به عنوان نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس وی گفت: وزیر راه و شهرسازی به عنوان متولی این حوزه باید قیمت بلیت هواپیما را جدی بگیرد و اجازه ندهد ایرلاین ها قیمت های غیرقانونی خود را افزایش دهند.

غلامرضا شریعتی یکی دیگر از اعضای کمیسیون عمران مجلس وی اذعان داشت: کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی قطعا با افزایش قیمت بلیت هواپیما مخالف است، زیرا افزایش قیمت بلیت هواپیما مبنای عقلانی ندارد.

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس وی همچنین اعلام کرد که برای ابراز مخالفت مجلس و نارضایتی مردم از افزایش قیمت پروازهای داخلی، وزیر محترم شهرسازی را به کمیسیون عمران دعوت خواهیم کرد.

شرکت های هواپیمایی با مجلس چه کردند!

از اینجا جلسات کمیسیون عمران مجلس با سازمان هواپیمایی کشوری، وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان شرکت های هواپیمایی آغاز شد. اما در این بین قیمت بلیت هواپیما همچنان روند صعودی خود را ادامه داد به طوری که قیمت یک پرواز عادی از تهران به یکی از شهرهای جنوبی به حدود یک میلیون و 200 هزار تومان رسید. در این میان ارائه خدمات کمکی به مسافران در پروازها در قالب صبحانه، ناهار، شام یا میان وعده به بهانه رعایت پروتکل های بهداشتی کنار گذاشته شد.

پس از مدتی جلسات کمیسیون عمران و مسئولان دستگاه‌های ذی‌صلاح، این قول داده شد که سازمان هواپیمایی کشور موظف است شرکت‌های هواپیمایی را ملزم به کاهش قیمت و در صورت عدم تمکین با شرکت‌های هواپیمایی متخلف برخورد کند. هفته به هفته آن وعده عملی نشد و نه تنها تغییری در نرخ بلیت هواپیما ایجاد نشد، بلکه با بهبود نسبی وضعیت تاج گذاری در کشور، شرکت های هواپیمایی خواستار لغو دستورالعمل ستاد ملی کرونا و فروش بلیت شدند. همه صندلی ها

با ادامه این روند، هواپیما به تدریج تبدیل به یک سرویس لوکس شد و بخش قابل توجهی از جامعه دسترسی به خدمات حمل و نقل هوایی را از دست دادند. در حالی که وضعیت خدمات حمل و نقل جاده ای و ریلی در کشور بسیار کمتر از استانداردهای جهانی است. طبق آمار کشور ما رکورددار مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای است و از نظر ریلی از کشور عقب هستیم.

در این میان نمایندگان نیز صدای خود را بلند کردند و در کامنت های متعددی از گرانی بلیت هواپیما و قانون شکنی شرکت های هواپیمایی انتقاد کردند. بااز سوی دیگر، دست مسئولان هواپیمایی کشوری برای حضور در جلسات کمیسیون عمران مجلس، این بار نمایندگان، وزارت راه و شهرسازی را عامل اصلی ساماندهی گرانی بلیت هواپیما دانستند و خواستار ارائه گزارش دقیق شدند. در مورد برنامه های وزارت اما در پیشنهادی بین مجلس و وزارت راه و شهرسازی، ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور با درخواست شرکت های هواپیمایی موافقت کرد و شرکت های هواپیمایی مجاز به فروش بلیت برای تمامی صندلی ها شدند.

به خطوط هوایی خوش آمدید!

چراغ سبز ستاد ملی کرونا نتوانست به طور جدی قیمت این وام گیرندگان همیشه اعتباری را متزلزل کند و این بار مسافران علاوه بر پرداخت قیمت های نجومی برای یک صندلی معمولی در یک هواپیمای قدیمی، با خطر برخورد با تاج نیز مواجه شدند. . صحبت از صندلی های معمولی در یک هواپیمای قدیمی، خالی از لطف نیست که بپرسیم آیا خطوط هوایی ایده ای برای مدرن کردن ناوگان خود و ارائه خدمات مسافری مطابق با استانداردهای کلاس جهانی دارند یا اینکه آیا آنها با صنعت خودرو سر و کار دارند. کشور را با هم مقایسه کنید و با برتر دانستن خود به مسیر سودآور آن ادامه دهید؟

خلاقیت خطوط هوایی!

پس از رفع محدودیت‌های ظرفیت پرواز و افزایش فشار بر شرکت‌های هواپیمایی برای کاهش قیمت‌ها، شرکت‌های هواپیمایی حرکت جدیدی را آغاز کردند و حداقل قیمت را ۶۰۰ هزار تومان تعیین کردند. به طوری که هیچ ایرلاینی بلیط کمتر از 600 هزار تومان وسط هفته و غیر پیک نمی فروشد. نرخ های نجومی در آخر هفته و روزهای اوج ثابت ماند. در این بین، با حمله آمیکرون به کشور، ستاد ملی مبارزه با کرونا مجدداً محدودیت های پروازی را برقرار کرد و خطوط هوایی را مجبور به فروش بلیط تا 60 درصد ظرفیت هواپیما کرد.

شرکت های هواپیمایی که این بار کشته شده بودند به بهانه ای جدید در صحنه حاضر شدند و با این ادعا که بلیت ها تا اسفند ماه فروخته شده و ناوگان کشور توان اجرای این مصوبه را ندارد، از اجرای این مصوبه خودداری کردند. دستورالعمل ها و به خودی خود ادامه داد. . تاکنون نه فریاد نمایندگان جلوی ایرلاین ها را گرفته و نه وعده های وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری محقق شده است.

چه کسی جام قهرمانی را برد؟

همانطور که می بینید برنده اصلی این ماجرا شرکت های هواپیمایی بودند و بازنده اصلی مثل همیشه عموم مردم بودند. اما حداقل در پایان این گزارش چند موضوع خالی از لطف نیست. اول اینکه ریشه این قدرت هواپیمایی کجاست؟ دوم اینکه آیا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جایگاه نظارتی خود آنقدر ناتوان هستند که نتوانند مسئولان سازمان هواپیمایی کشور و وزارت راه و شهرسازی را مقصر بدانند؟ سوم اینکه همکاری سازمان هواپیمایی و وزارت راه و شهرسازی با شرکت های هواپیمایی متخلف تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ آیا زمان تحول در صنعت هوانوردی کشور و حرکت به سمت استانداردهای جهانی فرا نرسیده است؟

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

نظام حقوق بین المللی مالکیت فکری و حمایت از صنایع دستی (2)

نظام دستمزد فی مابین المللی مالکیت فکری و حمایت از صنعت های دستی تابلو فرش, …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.