منظور از پناهگاه خصوصی، انتقال منابع زیستی و طبیعی به افراد خاص نیست

[ad_1]

رئیس دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مناطق حفاظت شده خصوصی یا به اختصار APP در حال حاضر مورد توجه بسیاری از دولت ها و سازمان های بین المللی محیط زیست قرار گرفته است. این مهم ترین مدل حفاظت از تنوع زیستی و راه غیرقابل انکاری برای توسعه شبکه های ملی حفاظت است.

به گزارش ایسنا، رضا فرجی بیانیه: پناهگاه های خصوصی در برخی از نقاط جهان سابقه طولانی دارند و IUCN در سال 2008، همزمان با آخرین تعریف مناطق حفاظت شده، به طور خاص به عنوان “مناطق حفاظت شده خصوصی” تعریف شده است که توسط بسیاری از کشورهای اطراف مورد استفاده قرار گرفته است. جهان در تدوین قوانین و مقررات ملی مربوط به حفاظت از حیات وحش استفاده شد.

وی افزود: کنوانسیون تنوع زیستی نیز در سال 2014 به دنبال مطالعه میدانی در 17 کشور در پنج قاره گزارشی با عنوان “آینده” مناطق حفاظت شده خصوصی منتشر کرد که “PPA” را به راهی اجتناب ناپذیر برای توسعه دولت ها تبدیل کرد. و دستیابی به مناطق حفاظت شده. اهداف جهانی حفاظت از جمله هدف 11 ICHI را به رسمیت می شناسد و قویاً توصیه می کند که به این مناطق توجه ویژه شود و برای شناسایی و توسعه سیستماتیک آنها تلاش شود. »منتشر شده است.

فرجی ادامه داد: اصطلاح پناهگاه های انحصاری و تعریف آن که اولین بار توسط قانون شکار و صید مصوب سال 1346 و آیین نامه اجرایی آن مطرح شد که چهار دهه قبل از تعریف IUCN از “PPA” وارد قانون محیط زیست کشورمان شد. یک شاخص مهم.” حضور ایران در عرصه قانونگذاری برای حفاظت از حیات وحش.

وی گفت: اگرچه بیش از نیم قرن از تصویب قانون شکار و صید می گذرد و بدون شک این قانون در بسیاری از موارد نیاز به بازنگری، اصلاح و به روز رسانی دارد، اما روح این قوانین مبتنی بر حمایت است. حیات وحش و سیستم.”بهره برداری از گونه های جانوری مبتنی بر اصول بهره برداری پایدار است و نه ترویج شکار.

فرجی گفت: شکار مشروع در تمامی منابع معتبر بین المللی شناخته شده و ابزاری برای مدیریت حیات وحش محسوب می شود. شاید اصرار اندک بر حذف کامل شکار و جایگزینی آن با فعالیت هایی مانند بوم گردی و دامپروری، به دلیل بی احترامی به قوانین تخصصی و اصول علمی مدیریت جانوران و فقدان واقع گرایی اجتماعی.

رئیس دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان در ادامه تصریح کرد: محوطه های اختصاصی با هدف کمک به توسعه شبکه ملی حفاظت از حیات وحش خارج از مناطق چهارگانه و با استفاده از توان بخش خصوصی و جوامع بومی و محلی از سال 1395 و با تصویب پنج آرامستان ویژه استان های یزد، کرمان و سمنان در شورای عالی محیط زیست فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

وی اظهار داشت: ایجاد هر منطقه حفاظت شده جدید دولت مستلزم تعریف و تصویب ساختار سازمانی و نیروی انسانی، ایجاد و تجهیز چندین پست کنترل محیط زیست، تامین خودرو و تجهیزات حفاظتی و پرداخت میلیاردها تن سالانه است. هزینه های نگهداری و بهره برداری آن طبیعی است که با توجه به محدودیت‌هایی که دولت‌ها در تأمین این منابع دارند، نمی‌توان همه مناطق حفاظت‌شده را در مناطق حفاظت‌شده دولتی احاطه کرد و علاوه بر کاهش، بخش‌های غیردولتی، جوامع بومی و محلی را در این زمینه مشارکت داد. بار دولت در توسعه مناطق حفاظت شده امکان گسترش سیستم حفاظت و استفاده پایدار از حیات وحش را در زیستگاه های خارج از مناطق تحت مدیریت سازمان فراهم می کند.

فرجی به نقش پناهگاه های خصوصی اشاره و تصریح کرد: تاکنون طرح های سازنده ای از جمله ارتقای سطح مناطق حفاظت شده، ایجاد سپر حفاظتی برای مناطق حفاظت شده دولتی و تامین کریدور حیات وحش، مشارکت مستقیم جوامع بومی و محلی در حفاظت، افزایش جمعیت انجام شده است. و احیای جمعیت گونه های خاصی مانند پلنگ، پیچ امین الدوله و هوبرا در برخی از زیستگاه ها و ایجاد شغل برای جوامع محلی محروم نقش داشته اند.

وی با تاکید بر اینکه حریم آرامستان به هیچ وجه تعطیل نیست و هیچ گونه واگذاری عرصه های ملی در محدوده انحصاری حرم به متولیان آن صورت نگرفته است، افزود: حقوق قانونی تمامی علاقمندان به اماکن خصوصی به قوت خود باقی است و متولیان حرم نیز به قوت خود باقی است. مطابق با تعهدات رسمی هستند. ، ملزم به رعایت کامل این حقوق هستند و این بدان معناست که حریم انحصاری به معنای واگذاری منابع زیستی و طبیعی به افراد خاص برای بهره برداری از آنها به هر نحوی که می خواهند نیست.

رئیس دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش خاطرنشان کرد: تمامی فعالیت‌ها در پناهگاه‌ها با نظارت مستمر سازمان محیط زیست انجام می‌شود و در ابتدای هر پناهگاه اختصاصی، گونه‌های جانوری موجود در حریم با حضور شمارش می‌شوند. بهره برداری از گونه های قابل شکار و شکار در سال های آتی منوط به اجرای دقیق برنامه های حفاظتی توسط مدیریت حریم و افزایش جمعیت گونه ها به تشخیص محیط زیست خواهد بود. سازمان حفاظت متناسب با محدوده ظرفیت زیستگاه.

فرجی گفت: سرشماری‌ها سالانه انجام می‌شود و سازمان حفاظت محیط‌زیست با توجه به روند رشد جمعیتی که بر اساس نرخ رشد و ظرفیت رویشگاه ارزیابی می‌شود، سهمیه سالیانه اکتشاف هر یک از قرق‌گاه‌های خاص را تعیین می‌کند. جوامع محلی ساکن در این منطقه محصور شده و بخش دیگر باید به شکارچیان ایرانی سپرده شود.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش افزود: تمامی پروانه های شکار از سوی سازمان محیط زیست صادر می شود و به اطلاع مدیران قرق ها می رسد که بخشی از قیمت فروش پروانه های شکار متعلق به دولت است و به حساب خزانه واریز می شود.

فرجی در ادامه گفت: تمامی شکارچیان اعم از داخلی و خارجی از بدو ورود به آرامگاه ویژه تا خروج توسط مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست همراه هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، وی با بیان اینکه تمامی پناهگاه ها به رعایت ضوابط و مقررات، توسعه طبیعت گردی و برنامه های آموزشی تشویق می شوند و اقدامات مطلوبی در این زمینه ها انجام شده است، گفت: چرخه اقتصادی ایجاد شده در قرق های خصوصی ایجاد شده است. بدون شک تأثیر مستقیمی بر اقتصاد جوامع محلی محروم داشته است.

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

نظام حقوق بین المللی مالکیت فکری و حمایت از صنایع دستی (2)

نظام دستمزد فی مابین المللی مالکیت فکری و حمایت از صنعت های دستی تابلو فرش, …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.