عوارض جانبی سویه omicron در بیماران مبتلا به کوید

در حالی که سویه omicron خفیف‌تر از سویه‌های قبلی کروناویروس توصیف شده است، برخی از علائم آن می‌تواند تا هفته‌ها پس از بهبودی باقی بماند و این عوارض اکنون در همه گروه‌های سنی، به‌ویژه گروه‌های دارای ایمنی پایین دیده می‌شود.

به گزارش ایسنا، از خستگی، مه، ناراحتی قلبی، تنگی نفس، مشکلات خواب گرفته تا بدن درد، علائم شایع پس از بهبودی کووید 19 در همه گروه‌های سنی از جمله کودکان و سالمندان است.

دلایل طولانی شدن علائم سویه omicron واکنش‌های التهابی مداوم در برخی از بیماران و در سایر بیماران یک فرآیند خودایمنی است که توسط ویروس کرونا ایجاد می‌شود و پس از بهبودی بیماری ادامه می‌یابد. پاسخ ایمنی هر فرد متغیر است، بنابراین احتمال بروز علائم طولانی مدت پس از بهبودی از کووید در افراد مختلف متفاوت است. پس از بهبودی از بیماری کووید-19، تقریباً 50 تا 60 درصد بیماران از علائم پایدار به مدت سه هفته یا بیشتر شکایت دارند.

چه کسانی بیشتر تحت تاثیر عوارض بعد از عمل قرار می گیرند؟

اگرچه همه گروه های سنی می توانند به آمیکرون مبتلا شوند، اما شدت این بیماری در افراد مسن بالای 60 سال بیشتر است. علاوه بر این، افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای مانند دیابت، فشار خون بالا، بیماری قلبی، بیماری مزمن کلیوی، افراد مسن، بیماران سرطانی و بیمارانی که از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سویه های Omicron هستند. آنها شکل جدی این بیماری هستند.

افراد بالای 60 سال و افراد مبتلا به یک یا چند بیماری دیگر بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند. افراد مبتلا به بیماری شدید کووید نیز احتمال بیشتری دارد که علائم طولانی مدت داشته باشند. علاوه بر این، افرادی که قبل از ابتلا به کووید، سطح بالایی از استرس، اضطراب یا افسردگی داشتند، بیشتر احتمال دارد علائم طولانی مدت را تجربه کنند.

برخی از علائم رایج پس از کووید

تنگی نفس، مانند مشکل در تنفس

– خستگی و ضعف طولانی مدت

مشکلات حافظه، عدم تمرکز و مه

– مشکل خواب

دردهای عضلانی و بدن درد

– سردرد

– بد خلقی و ضربان قلب تند

برونشیت پس از کووید که می تواند منجر به سرفه تحریک کننده شود

در بزرگسالان:

تشدید علائم بیماری زمینه ای

– سردرگمی ذهنی

– ضعف بعد از کوید

در کودکان:

مشاهده شده است که درصد کمی از کودکان پس از کووید-19 به سندرم التهابی چند سیستمی مبتلا می شوند، اگرچه برخی از بزرگسالان نیز به دلیل تاخیر در بهبودی به فیبروز ریوی مبتلا می شوند و آنها را مجبور به انجام تمرینات توانبخشی برای ریه ها می کند.

به گفته کارشناسان، شایع ترین علائمی که پس از کووید-19 در بیماران مشاهده می شود، سردرد، کمردرد، بی حالی، ریزش مو، خستگی، اضطراب، گزگز در گوش و تنگی نفس است.