علائم درد در سمت چپ سر چیست؟

دلایل مختلفی برای سردرد سمت چپ وجود دارد. درک علل احتمالی و درمان آنها می تواند به فرد در مدیریت درد کمک کند و بداند چه زمانی باید به دنبال درمان متخصص باشد.

به گزارش ایسنا، خبرآنلاین او نوشت: «حدود 50 درصد از بزرگسالان در سراسر جهان سردرد دارند. برخی از سردردها جزئی هستند و با درمان های خانگی قابل درمان هستند، اما برخی جدی تر هستند و نیاز به مراقبت های پزشکی دارند. اگر سردرد همراه با تاری دید، حالت تهوع یا هر علامت دیگری دارید، یا در حین سردرد ضعف یا سرگیجه در یک طرف بدن خود احساس می کنید، باید به پزشک مراجعه کنید.

این مقاله به بررسی علائم، علل و درمان سردردهای سمت چپ می پردازد.

علل و نشانه های درد سر چپ

دلایل مختلفی برای سردرد وجود دارد که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

میگرن، سردرد تنشی، سردرد خوشه ای، جراحات، بیماری های التهابی، مشکلات عروقی، مصرف بیش از حد دارو و سینوزیت.

میگرن

درد در سمت چپ سر می تواند ناشی از میگرن باشد. میگرن معمولا از اطراف چشم ها یا شقیقه ها شروع می شود و سپس به سایر قسمت های سر سرایت می کند. علت اصلی میگرن هنوز مشخص نیست. بر اساس شواهد احتمالی، علت مربوط به عملکرد مغز و افزایش حساسیت اعصاب یا عروق خونی اطراف مغز است.

سردرد تنشی

سردرد تنشی یک درد شدید و شدید است که از پشت چشم شروع می شود و در سراسر پیشانی یا پشت سر پخش می شود. این نوع سردردها می توانند در یک طرف سر ایجاد شوند، بنابراین می توان آنها را عامل درد در سمت چپ سر دانست. علت اصلی سردردهای تنشی ناشی از تنش عضلانی است. سردردهای تنشی معمولاً شدت کمتری نسبت به میگرن دارند، اما همچنان آزاردهنده هستند.

سردردهای خوشه ای

یکی دیگر از دلایل درد در سمت چپ سر می تواند سردرد خوشه ای باشد. سردردهای خوشه ای بسیار دردناک هستند و بارزترین علامت آن درد در یک طرف سر است.

سردردهای خوشه ای معمولا در بهار و پاییز اتفاق می افتد، به همین دلیل است که بسیاری از افراد این درد را با سردردهای آلرژیک اشتباه می گیرند.

مسائل اساسی

گاهی اوقات درد در سمت چپ سر ناشی از یک بیماری و یک مشکل زمینه ای است و می تواند دلایل جدی داشته باشد. مانند جراحات، بیماری های التهابی و مشکلات رگ های خونی.

درمان و پیشگیری از درد در سمت چپ سر

اکثر سردردها را می توان با مسکن هایی مانند ایبوپروفن و آسپرین درمان کرد. اگر درد شما مربوط به میگرن یا مشکلات شدید تنش باشد، پزشک مسکن‌های قوی‌تری برای شما تجویز می‌کند.

تغییر سبک زندگی نیز می تواند به کاهش سردرد کمک کند. برخی از این تغییرات مهم عبارتند از:

از غذاهای محرک پرهیز کنید: از غذاهایی مانند کافئین، الکل و پنیر که باعث بدتر شدن میگرن می شوند خودداری کنید.

انجام مدیتیشن: یوگا یا سایر روش های مدیتیشن باعث افزایش آرامش بدن و ذهن می شود. مدیتیشن می تواند تنش عضلانی را کاهش دهد و سردردهای ناشی از استرس و میگرن را کاهش دهد.

منبع: medicalnewsday