در رفسنجان و انار مورد قطعی سرخک وجود ندارد

ایسنا/ کرمان مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: در سال جدید 6 مورد مشکوک به سرخک در شهرستان داشتیم که خوشبختانه همه موارد منفی مورد آزمایش قرار گرفتند. در سال گذشته 19 مورد مشکوک به سرخک در رفسنجان داشتیم که نمونه آنها به تهران ارسال شد و آزمایشات لازم انجام شد، اما هیچ مورد تایید شده ای وجود نداشت.

به گزارش ایسنا، سید محسن نژاد قادری ظهر امروز 21 فروردین ماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سرخک یکی از مسری ترین عوامل عفونی شناخته شده تاکنون بوده و یک بیماری ویروسی است که از طریق تنفس و قطرات تنفسی قابل انتقال است، بنابراین خطرناک است. در جامعه ای که امن نیست

وی بیان کرد: این ویروس پس از ورود به بدن یک تا دو هفته دوره نهفتگی دارد و علائم اولیه آن تب، سرفه، آبریزش بینی، پرخونی ملتحمه و بی اشتهایی است. گرانول رنگ قرمز ریز از صورت شروع می شود و به تدریج در سراسر بدن پخش می شود.

وی افزود: در سال جدید 6 مورد مشکوک به سرخک در شهرستان داشتیم که خوشبختانه تمامی موارد منفی مورد آزمایش قرار گرفتند. سال گذشته 19 مورد مشکوک به سرخک در رفسنجان داشتیم که نمونه آن به تهران ارسال شد و آزمایشات لازم انجام شد، اما هیچ مورد تایید شده ای وجود نداشت.

نژاد قادری بیان کرد: واکسن سرخک در سنین 12 و 18 ماهگی به صورت واکسن سرخجه و اوریون تزریق می شود. با توجه به شیوع بیماری عروق کرونر، ممکن است برخی از خانواده ها برای واکسن سرخک به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه نکرده باشند، بنابراین از خانواده ها پرسیدیم که آیا کودک زیر 5 سال سن دارد و کودک دو نوبت واکسن سرخک را دریافت نکرده است. تا حد ممکن. و مرجع درمانی برای تکمیل واکسن و بررسی واکسیناسیون فرزندانتان.

وی تاکید کرد: اتباع خارجی نیز موظفند فرزندان زیر پنج سال خود را واکسینه کنند.

نژاد قادری ادامه داد: کودکانی که واکسن های خود را تکمیل نکرده اند، کودکان دارای سوءتغذیه و کودکان دارای نقص سیستم ایمنی بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

مدیر گروه کنترل بیماری های دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با اشاره به اینکه سرخک یکی از بیماری هایی است که مرگ و میر بالایی دارد، افزود: خوشبختانه در ایران مشکل خاصی با این بیماری نداشته ایم اما زیرا کشورهایی در همسایگی ما وجود دارند.” که این بیماری وجود دارد و اتباع این کشورها نیز به ایران سفر می کنند، لذا از شهروندان تازه وارد می خواهیم که سریعتر واکسیناسیون خود را بررسی و تکمیل کنند.

نژاد قادری با بیان اینکه درمان خاصی برای سرخک وجود ندارد اما با واکسن می توان از شیوع آن پیشگیری کرد، افزود: از خانواده ها می خواهیم در صورت مشاهده تب و راش (جوش های قرمز) در اسرع وقت به پزشک یا مرکز بهداشت مراجعه کنند.