تیبا رقیبی در دنیا ندارد؟

[ad_1]

محمدعلی تیموری مدیرعامل سایپا پنجشنبه شب با حضور در یک برنامه تلویزیونی در واکنش به انتقاد مجری صدا و سیما از انحصار بازار خودرو گفت: آنچه مسلم است هیچ خودروی یورو 5 در دنیا پایین نیست. 6800 یورو و آمادگی کامل برای واردات خودرو داریم و در صورت آزادسازی واردات خودرو، من اولین واردکننده خودرو هستم.

به گزارش ایسنا، این روزنامه اعتماد به نفس وی در ادامه نوشت: اظهارات تیموری در دفاع از خودروی تیبا در حالی است که انتقاد خودروسازان داخلی به دلیل بی کیفیتی خودروهای تحویلی و همچنین ناهماهنگی کیفی با قیمت آنها پس از تصادف دی ماه در جاده بهبهان – رامهرمز آغاز شد و در نهایت به اوج خود رسید. با تذکر رهبری . اما نکته دیگر در مورد خودروهای خانگی، هزینه وام گرفتن آنها از جیب خریدار است. حدود یک ماه پیش سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت درباره قیمت خودروهای سایپا گفته بود «حدود 9 میلیون تومان از قیمت هر خودرو سایپا مربوط به وام است!»

کارشناسان معتقدند «درست است که می گویند خودروی یورو 5 زیر 5 یا 6 هزار یورو در دنیا وجود ندارد و خودرویی به این قیمت نمی دهند، اما اکنون می بینیم که حتی خودرویی که در ایران تولید می شود. بر روی کاغذ ساخته شده است.” یورو 5 است و قیمت آن کمتر از نمونه های خارجی است. هنوز با استانداردهای جهانی فاصله دارد.”

قیمت واقعی خودرو 6000 دلار است
محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن موتور و قطعه سازان کشور معتقد است که محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا درباره قیمت خودرو تیبا؛ در حال حاضر قیمت تیبا در ایران حدود 4000 دلار است در حالی که در دنیا خودرویی با این رنج قیمتی وجود ندارد و اگر مدیرعامل سایپا این موضوع را در تلویزیون مطرح کرده به این دلیل است که خودروسازان در ایران همچنان ضرر می‌فروشند. رئیس انجمن صنایع همگن موتور و قطعه سازان به اعتماد گفت: اگر خودروسازان بخواهند خودروهای خود را به قیمت واقعی بفروشند، قیمت خودروهای ارزان قیمت حداقل به 6 هزار دلار می رسد. با توجه به اینکه قیمت ها در ایران به صورت منظم تعیین می شود و خودروسازان متضرر شده اند، مجبورند خودروها را با آن قیمت ها بفروشند اما در این شرایط تا 100 هزار میلیارد تومان زیان انباشته می کنند.

انتظار کاهش قیمت خودرو با توافق برجام را داشته باشید
این کارشناس خودرو در بخشی دیگر از سخنان خود به واردات خودرو نیز اشاره کرد و گفت: این موضوع به کل سیستم از بانک مرکزی و مدیریت قیمت ارز گرفته تا وزارت صمت و … برمی گردد و کشور اکنون با مشکل مواجه است. کمبود ارز و نداشتن آن مقدار ارز برای واردات خودرو و نمایندگانی که تاکنون دو بار از این موضوع عبور کرده اند اما اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.البته در طرح اخیر اعلام شد که به جای پرداخت ارز مستقیم برای واردات خودرو در ازای صادرات قطعات، خودروها نیز به کشور وارد شوند که این موضوع نیز توسط شورای رفاه رد شد؛ در عین حال خودروهای وارداتی نیز می‌توانست از طریق ارز حاصل از آن تامین مالی شود. از صادرات ارز».
نجفی منش گفت: پیشنهاد ما این بود که همانطور که سیب صادر می شود و موز وارد کشور می شود، قطعات خودرو را هم صادر کنند و خودرو وارد کنند و امیدواریم روزی مورد قبول واقع شود. نجفی منش همچنین درباره روند مذاکرات برجام و تاثیر آن بر بازار خودرو گفت: تاکنون قیمت خودرو با همان شرایط تحریمی تولید و قیمت گذاری شده است و در صورت موفقیت آمیز بودن برجام، می توان به صورت مستقیم خرید خارجی مواد اولیه انجام داد که این امر باعث شده تا قیمت خودرو در شرایط تحریم قرار گیرد. علل کاهش قیمت بین 5 تا 10 درصد خواهد بود زیرا معمولا در خارج از کشور با واسطه و با قیمت بالاتر خرید می کنیم که در صورت افزایش تحریم ها برای ما به صرفه تر خواهد بود.

تیبا با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در واکنش به اظهارات مدیرعامل سایپا در مورد خودروی تیبا با اطمینان گفت: اکنون می بینیم که حتی خودرویی که در ایران تولید می شود و روی کاغذ یورو 5 است و قیمت آن کمتر از نمونه های خارجی خود است. هنوز با استانداردهای بین المللی فاصله دارد. اما این گفته که تیبا ایرانی با این سطح کیفیت و قیمت در دنیا بی نظیر است، این حرف درستی نیست، زیرا در همه جای دنیا با خرید خودروهای دست دوم این مشکل را حل می کنند و همه مردم دنیا این مشکل را ندارند. قادر به خرید یک ماشین جدید با هر بودجه ای هستم.” زاوه درباره پایین ترین قیمت خودرو در جهان گفت: کمترین قیمت خودرو در کشورهای اروپایی در محدوده 8000 یورو است و در سایر کشورهای غیراروپایی این قیمت از 6500 تا 7000 یورو متغیر است اما در این موارد ، کشورها برای این خودروها نیازی به کیسه هوا یا ترمز ABS ندارند و از استانداردهای تصادف پایین تری نسبت به سایر خودروها برخوردار هستند و مانند خودروی کوئیک از ایمنی کمتری برخوردار هستند. این است که باب واردات را باز کنیم و قیمت آن خودرو را بالا ببریم تا مردم بتوانند مدل خودرو را انتخاب کنند.»

درصد قابل توجهی از تولید ملی صفر کیلومتر در معاینه فنی مردود است
این کارشناس خودرو در ادامه به استانداردهای خودرو تیبا اشاره کرد و افزود: سوالی که در مورد یورو 5 تیبا مطرح شده است تنها به بحث آلایندگی سوخت و موتور مربوط می شود و به مسائل دیگر مربوط نمی شود بلکه این خودرو توانسته است همه استانداردهای 85 گانه را رعایت می کند.ما در عمل شاهد این موضوع نبوده ایم و سوال اینجاست که آیا این خودرو می تواند استانداردهای تک تصادف را نیز پاس کند یا خیر؟اما سال هاست که این استانداردها در ایران اجباری شده است. یورو 5 است، باید مدارک مربوط به تعداد تصادفات این خودرو و سطح ایمنی آن را نیز منتشر کنند. قطعات و… از جمله مواردی است که در استانداردهای 85 گانه ذکر شده است».

گفت: سال گذشته گزارشی در مورد الگوی آلودگی منتشر شد که قابل تامل است و در این گزارش گفته شد که درصد قابل توجهی از تولید صفر کیلومتر ملی در حوزه آلودگی هوا در معاینه فنی مردود است. دبیر، منشی. کارشناس خودرو گفت زاوه با اشاره به افزایش تصادفات در کشور گفت: آنچه مسلم است و در کشور شاهد آن هستیم این است که خودروهای ساخت داخل به شدت ناایمن هستند و در کنار بحث ایمنی که بسیار مهم است، موضوع دیگر این است که مصرف سوخت بالا ” دارند و تیبا 8 درصد می سوزاند که برای این خودرو مصرف سوخت بالایی دارد و تقریبا دو برابر استانداردهای جهانی است و خودروسازان به این دو نکته مهم در خودروسازی (مصرف سوخت و ایمنی) توجه نکرده اند. )”

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

نظام حقوق بین المللی مالکیت فکری و حمایت از صنایع دستی (2)

نظام دستمزد فی مابین المللی مالکیت فکری و حمایت از صنعت های دستی تابلو فرش, …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.