انواع مکمل های بدنسازی و مزایای آنها

مکمل های بدنسازی برای تامین کمبود غذایی ورزشکاران مورد استفاده قرار می گیرد و بدنسازان و ورزشکاران باید در کنار تغذیه مناسب از مکمل نیز استفاده کنند. مکمل های بدنسازی به چند دسته تقسیم می شوند که زمان و میزان مصرف هر یک متفاوت است. در این مقاله قصد داریم به معرفی چند نوع مکمل بدنسازی بپردازیم. برای خرید مکمل بدنسازی ما سایت مکمل پلاس را معرفی می نماییم.

 

مکمل های بدنسازی تاثیر متفاوتی بر بدن دارند. برخی از آنها برای افزایش وزن مورد استفاده قرار می گیرند و برخی برای چربی سوزی. گاهی نیز با توصیه مربی ممکن است مکمل ها به صورت ترکیبی مصرف شوند تا تاثیر دلخواه را داشته باشند. انواع مکمل های بدنسازی عبارتند از:

 

·       مکمل پروتئین: این نوع مکمل انرژی مورد نیاز ورزشکاران و بدنسازان را برای انجام تمرینات بدنسازی تامین می کند. همچنین مکمل پروتئین در بهبود عملکرد عضلات نقش بسیار مهمی دارد. در زمان انتخاب مکمل پروتئین بهتر است به طعم آن دقت داشته باشید تا در زمان مصرف مشکلی نداشته باشید.

 

·       مکمل آمینه اسید: اسیدهای آمینه برای افزایش استقامت بدن و بالا بردن سطح انرژی مورد استفاده قرار می گیرند. این مکمل برای ترمیم بافت عضلانی و بالا بردن سرعت بهبود عضلات آسیب دیده کاربرد دارد. این مکمل معمولا توسط ورزشکاران حرفه ای مصرف می شود.

 

اسیدهای آمینه به دو دسته اسیدهای آمینه ضروری و غیر ضروری دسته بندی شده است. اسیدهای آمینه ضروری بایستی از طریق تغذیه مناسب تامین شود و بدن به تنهایی قادر به ساختن این نوع از اسیدهای آمینه نیست. و اسیدهای آمینه غیر ضروری که بدن آنها را تولید می کند.

 

·       مکمل پمپ: این مکمل که به نام مکمل پمپاژ خون یا مکمل پمپاژ عضله نیز شناخته می شود. این مکمل کمک می کند تا پمپاژ خون برای انجام تمرین های سخت و طولانی به خوبی انجام شود. این مکمل به طور معمول حدود نیم ساعات پیش از آغاز تمرین مصرف می شود. مواد تشکیل دهنده این مکمل از موادی محرک همانند کافئین و انواع ویتامین گروه B و دیگر ویتامین های ضروری می باشد و انرژی مورد نیاز برای ورزشکاران و بدنسازان را تامین می کند. وجود ماده ال آرژنین در این نوع مکمل بدنسازی کار پمپاژ خون به عضلات را انجام می دهد و موجب می شود تا ورزشکار بتواند زمان بیشتری را برای انجام تمرینات سخت اختصاص دهد و کمتر خسته شود.

 

·       مکمل گلوتامین: گلوتامین یکی از عناصر موجود در بدن انسان است و در زمان انجام تمرینات ورزشی میزان این عنصر در بدن و عضلات کاهش می یابد. کاهش این عنصر منجر به تحلیل عضلات و ضعیف شدن ماهیچه ها می شود. از این رو مربی پیشنهاد می دهد ورزشکار از مکمل گلوتامین استفاده کند تا هم به افزایش حجم عضلات کمک کند و هم ماهیچه ها را تقویت نماید. از دیگر تاثیرات مکمل گلوتامین بر بدن می توان به مواردی از جمله تقویت سیستم ایمنی بدن، سم زدایی عضلات و دفع آمونیاک از ماهیچه ها اشاره کرد.

 

·       مکمل مولتی ویتامین: بدن انسان به طور طبیعی برای انجام هرگونه فعالیتی به ویتامین نیاز دارد. ویتامین ها در بدن انسان نقش مهمی در تولید انرژی، چربی سوزی و عضله سازی دارد. تمام ویتامین ها تنها از طریق تغذیه تامین نمی شوند و نیاز است که در کنار مصرف مواد غذایی از مولتی ویتامین ها نیز استفاده شود. مکمل مولتی ویتامین نیز به همین منظور برای ورزشکاران توصیه می شود و به دو صورت قرص و پودر مورد استفاده قرار می گیرد.

 

·        مکمل کربوهیدارت: کربوهیدارت ها مهمترین منبع تامین انرژی بدن است بسیاری از ورزشکاران از مواد غذایی حاوی کربوهیدارت استفاده می کنند. باید دقت داشت که مصرف بیش از اندازه کربوهیدارت ها موجب می شود تا کالری دریافتی بیش از حد لازم باشد و عملکرد بدن افت کند. مصرف مکمل کربوهیدارت باید تحت نظر مربی مصرف شود و در استفاده از ان زیاده روی نشود.

 

·       مکمل کربوپروتئین: این مکمل حاوی مقدار زیادی کربوهیدارت است و برای ورزشکارانی که باید افزایش وزن داشته باشند مورد استفاده قرار می گیرد. این مکمل باعث می شود تا میزان جذب پروتئین بالا برود و حجم عضلات بیشتر شود.

 

·       مکمل چربی سوز: این مکمل باعث می شود تا سوخت و ساز بدن افزایش یابد. این مکمل با نام قرص لاغری نیز شناخته می شود و انواع مختلفی دارد. انواع کاهش دهنده اشتها، تنظیم کننده غده تیروئید، بلوکه کننده کربوهیدارت ها از انواع مکمل های چربی سوز هستند.

 

به خاطر داشته باشید مصرف هر یک از مکمل های ذکر شده باید تحت نظر مربی و پزشک صورت گیرد.

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

نظام حقوق بین المللی مالکیت فکری و حمایت از صنایع دستی (2)

نظام دستمزد فی مابین المللی مالکیت فکری و حمایت از صنعت های دستی تابلو فرش, …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.