ارائه 2000 هزار میلیارد تومان یارانه سوخت در سال

[ad_1]

سالانه 80 میلیارد دلار معادل 1900 میلیارد تومان ارز کشور (نیم سکه) صرف یارانه سوخت می شود که به معنای گنجی به وزن 1650 تن طلای خالص (هر گرم طلا 1307900 تومان) است.

به گزارش ایسنا، امروزه به گفته کارشناسان و پیشکسوتان بهینه سازی کشور، حجم سرمایه گذاری پروژه های بهینه سازی بسیار کمتر از هزینه های مربوط به توسعه میادین گازی است. برآوردها نشان می دهد که به ازای هر متر مکعب گاز، هزینه افزایش تولید گاز از طریق توسعه میادین گازی سه برابر بهینه سازی مصرف گاز است، بنابراین در حال حاضر بهینه سازی مصرف نسبت به سایر راهکارها برای افزایش تولید گاز، اولویت اصلی گاز است. وزارت نفت

وزارت نفت دولت سیزدهم به دلیل تامین سوخت زمستانی کشور و کمبود 250 میلیون مترمکعبی گاز، شروع سختی داشت. شرق کارون کشیده شد و به مرحله امضای تفاهم نامه و تفاهم نامه رسید. اکنون نیز به نظر می رسد دولت سیزدهم با آگاهی کامل از اهمیت و صرفه اقتصادی طرح های بهینه سازی، راه درازی را برای ایجاد حلقه مفقوده صنعت نفت که همان بهینه سازی است طی کرده است.

بر اساس اعلام وزارت نفت، این وزارتخانه اخیراً ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و طرح‌ها، ایده‌ها و پروژه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، سرمایه‌گذاران و سرمایه‌گذاران خطرپذیر (VC) را شناسایی و از آنها بهره‌مند شده است. حوزه بهره وری سوخت و بهره وری انرژی در بخش های ساختمانی، صنعت، حمل و نقل و کشاورزی از طریق این فراخوان مورد بررسی قرار گرفت.

2000 هزار میلیارد تومان که سالانه هدر می رود

به گفته جواد اوجی – وزیر نفت کشورمان، سالانه 80 میلیارد دلار (معادل 2 هزار میلیارد تومان یارانه (بر اساس نیم سکه 24 هزار تومان) برای تامین سوخت مایع و گاز در کشور اختصاص می یابد که متاسفانه با توجه به رتبه اول آژانس بین المللی انرژی در جهان از نظر یارانه انرژی؛ آخرین تراز انرژی کشور شدت مصرف گاز ایران را 6.4 برابر و نفت خام و فرآورده های نفتی را 1.4 برابر متوسط ​​مصرف جهانی سرانه گزارش می دهد که تنها در سال 1397 بازده انرژی 11.1 درصد کاهش یافته است. ، نشان دهنده تلفات انرژی و یارانه ها نیز می باشد.

تراز انرژی کشور در سال 1397 (2019-2018) نشان می دهد که بر اساس آخرین اطلاعات موجود، سرانه مصرف نهایی انرژی ایران به 1.7 برابر میانگین جهانی رسیده است. در سال 2021 با احتساب رشد مصرف انرژی در ایران و روند معکوس مصرف سرانه انرژی در جهان، این نسبت افزایش یافته است.

وزارت نفت در نظر دارد در چهار سال آینده سیستم‌های گرمایش و سرمایش، مدیریت هوشمند کنتورهای گاز در ساختمان‌های مسکونی، سیستم‌های مدیریت انرژی ساختمان (BEMS)، توسعه فناوری‌های گرمایشی با راندمان بالا (دیگ‌های بخار، پک‌های تراکم، کلاس) را توسعه دهد. برچسب انرژی گرمایشی). EB و C، آبگرمکن های دیواری و غیره، توسعه فناوری های پمپ حرارتی گازسوز (GHP)، راه اندازی سیستم های تولید همزمان حرارت و برق (CHP)، ممیزی و بهینه سازی انرژی در ساختمان ها، طرح ها و طرح های خلاقانه و کاربردی ایده هایی برای کاهش مصرف سوخت در ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری و تولید و توسعه مواد جدید و عایق های حرارتی (PCM)، عایق های نانو، شیشه های پایین و غیره.

به عنوان مثال، شرکت ملی گاز ایران در شهریور 1395 طرح ملی بهینه سازی موتورخانه واحدهای مسکونی و تجاری را منتشر کرد و سخنگوی این شرکت اخیراً اعلام کرد که 2395 مشترک معادل 9165 واحد موتورخانه بر اساس بهینه سازی شده است. منطقه زیرساختی و ۱۲ هزار و ۷۷۱ مشترک در سامانه ملی اصلاح و بهینه سازی ثبت نام کردند.

صرفه جویی در مصرف میلیاردها لیتر سوخت

به این ترتیب افزایش بهره وری 600 هزار موتورخانه، برق رسانی به 100 هزار حلقه چاه کشاورزی، جایگزینی 140 هزار تاکسی فرسوده، جایگزینی 400 هزار موتورسیکلت برقی، جایگزینی 65 هزار کامیون و تراکتور فرسوده، توسعه متروهای مترو17،00 و بهره برداری از مترو. و بلوچستان و غیره پروژه هایی هستند که با حمایت وزارت نفت در صورت اجرای کامل، میلیاردها لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی می شود.

سازوکارها و ترتیبات موجود در قوانین و مقررات کشور به ویژه قانون اصلاح الگوی مصرف از جمله اعطای تسهیلات مالی، کمک بلاعوض، انرژی در کتب درسی مدارس و دانشگاه ها، اجبار صنایع بزرگ به داشتن واحد مدیریت انرژی، برچسب اجباری بهینه مصرف انرژی. کالا، تعیین ساعت فعالیت اصناف و شرکت ها، استفاده از کنتورهای سه تعرفه برای مصرف کنندگان بزرگ، معاینه فنی خودروها، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، توسعه استفاده از گاز طبیعی در بخش حمل و نقل، یارانه لامپ های کم مصرف و … . . در نظر گرفته شد که از طریق اجرای آنها باعث کاهش مصرف انرژی داخلی کشور شود.

مقایسه این سازوکارها و تمهیدات با سازوکارها و تمهیدات پیشنهادی در کشورهای موفق در زمینه صرفه جویی انرژی نشان می دهد که این سازوکارها و ترتیبات به طور قابل ملاحظه ای مشابه سازوکارهایی است که کشورهای موفق در آن به موفقیت های چشمگیری دست یافته اند، اما در ایران این سازوکارها در اجراست. به دلایل متعددی از جمله نبود زیرساخت های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و عدم دسترسی به بودجه کافی به نتایج مورد نظر قانونگذار منجر نشده است.

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

نظام حقوق بین المللی مالکیت فکری و حمایت از صنایع دستی (2)

نظام دستمزد فی مابین المللی مالکیت فکری و حمایت از صنعت های دستی تابلو فرش, …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.